Снимка: medium.com

Вече не е новост, че ДДС на туризма ще пада на 9%, вероятно от следващия месец, и вероятно за срок до края на следващата година. Предпоследно де, както и всичко друго напоследък. Раздвижиха се духовете, всички обсъждат плюсове и минуси и как това ще допринесе за спасяване на българския туризъм.

А то е ясно – никак.

Не го казвам аз, а го казаха от туристическия и ресторантьорския бранш. Не направо, а чрез коментарите си за последствията от намалението. Бързо-бързо ни разясниха, че намаление в цените не трябва да чакаме и пет пари не дават каква наглост изливат в лицето на потенциалните си клиенти, на които се надяват да им идват в заведенията и хотелите и да харчат, за да им спасят поминъка.

Председателят на Асоциацията на заведенията в България Ричард Алибегов направи изказване, от което излиза, че за клиентите трябва да е достатъчно, че цените няма да се вдигат. Спестените пари от данъка пък щели да се инвестират в персонала.

„Тази мярка най-вероятно ще ни позволи да замразим тези цени и да инвестираме в персонала си, за да го спрем да пътува за чужбина“, каза пред „Нова телевизия” той.

Аре, бе? Бягат в чужбина келнерите? За къде? Доколкото знам, а аз знам вече доста по въпроса, само в Северна Корея няма коронавирус /тъй де, така съобщават и има хора- вярват им/. Само там не затварят заведения заради вируса и сигурно там търсят персонал за туристическия си бранш, който е претоварен, понеже коронавирусът го смаза в традиционните конкуренти на Северна Корея – Испания, Италия, Гърция…

Впрочем трябва ли да разбираме от изказването, че без мярката цените щяха се вдигнат? Щото нали тя позволила задържането им? А без нея? Числата нагоре, докъдето можем да броим? И кой, дами и господа от бранша, щеше ви стъпи на килимчето, като към притесненията от заразата добавите и вдигане на цените?

Хубаво е думите и действията да имат връзка с главния мозък. Майтапа настрана, ама нали намалението уж е, за да поддържа конкурентността на бранша. Обикновено това става през намаляване на цените без да спада качеството и именно това се търси при отпадане на данъци и такси. Намаляват ти вземанията – намаляваш цената – идват ти повече клиенти, доволни, че плащат по-малко – печелиш накрая повече от по-големия оборот, че и плащаш повече данъци. И търговецът доволен, и държавата. Завърта се спрялото колело на потреблението. Просто е, нали?

Но не и за българските кръчмари. Те си правят други сметки.

Заявяват предварително, че цените няма да спаднат. Както ми изглежда, това значи, че паричките от разликата в ДДС ще си ги приберат. Щото тая дивотия, че щели да идат за задържане на персонала, няма на кой да мине. Не ядем доматето с колците барабар.

В резултат България вероятно ще стане първата страна, в която парадоксално кръчмарите си правят сметки без кръчмар, в този случай – без клиентите. Защото аз, като клиент, питам:

1/ какво аджеба ща направите, за да си преодолеят много хора опасенията и да тръгнат на почивка при неугаснал напълно епидемиолигичен риск?;

2/ какво ще направите, за да не ви подминат и да отпрашат през КПП-тата да съвземат туризма на Гърция или Турция?

Нищо не се чува по тези въэпроси. Те впрочем са към целия български бизнес, защото засега сме свидетели само на оплакване /в повечето случаи основателно/ от неадекватните мерки на държавата, но не и на оповестени планове кой бранш какво смята сам да допринесе, за да се измъкне от гьола на рецесията.

И така, господа кръчмари, като няма да намалите цените, въпреки че ще внасяте по-малко от другите бизнеси в хазната, си правете добре сметката. Ние не сме длъжни да ви кацнем в капанчето. Пък като не кацаме, знаете… видяхте как е по време на извънредното положение.

А към авторите на мярката остава въпросът: тия като мислят да си приберат парите от намалението на ДДС в джоба, си помислете оти ние, данъкоплатците, да им ручаме жабетата?

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!